Nasi gimnazjaliści na UJK

0
(0)

W ramach programu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Uniwersytet Młodego Odkrywcy” na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach zakończył się w czerwcu projekt przygotowany przez: dr Annę Adach, dr Danutę Grabkę, dr hab. Rafała Kozłowskiego prof. UJK, dr Magdalenę Nowak, mgr Mirosława Szweda – „Odkrywamy świat liczb i funkcji matematycznych w chemii i środowisku”.

W ramach programu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Uniwersytet Młodego Odkrywcy” na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach zakończył się w czerwcu projekt przygotowany przez: dr Annę Adach, dr Danutę Grabkę, dr hab. Rafała Kozłowskiego prof. UJK, dr Magdalenę Nowak, mgr Mirosława Szweda – „Odkrywamy świat liczb i funkcji matematycznych w chemii i środowisku”. Celem projektu jest pobudzenie zainteresowania naukami przyrodniczymi poprzez zgłębianie tajemnic liczb i funkcji matematycznych oraz ich wykorzystanie w chemii i ochronie środowiska.

W projekcie wzięło udział ponad 90 uczniów ze szkół świętokrzyskich. Wśród nich znaleźli się uczniowie naszego gimnazjum: Bartłomiej Capała, Marta Domagała, Natalia Łapa, Wiktoria Mazur, Adam Mierzwiński, Jakub Paluch, Jakub Ściga, Jakub Zaczek i Ewa Raczyńska. Mogli oni uczestniczyć w okresie od lutego do czerwca w cyklu ośmiu spotkań na Wydziale Matematyczno-Przyrodniczym UJK w Kielcach. Na zajęciach były realizowane następujące zadania:

  • wypracowanie umiejętności posługiwania się logarytmami,
  • popularyzacja zapisywania liczb w formie wykładniczej,
  • rozwijanie zdolności geometrycznych poprzez odnajdywanie złotej proporcji i kafelkowanie płaszczyzn,
  • rozwijanie wyobraźni przestrzennej poprzez konstruowanie brył geometrycznych,
  • określenie liczności materii przez wprowadzenie pojęcia mola – ogólnie stosowanego chemii i wykorzystanie go do szacowania stężenia roztworów,
  • wypracowanie umiejętności sporządzania roztworów, w tym o bardzo niskich stężeniach,
  • wyjaśnienie ilościowej interpretacji pH,
  • wypracowanie umiejętności posługiwania się szkłem i sprzętem laboratoryjnym,
  • pokazanie sposobów badania pH różnych roztworów (w tym także ogólnie znanych z życia codziennego) i oceny uzyskanych wyników,
  • zapoznanie z właściwościami fizyko-chemicznymi wody i roztworów wodnych w otaczającym nas środowisku,
  • praktyczne wykorzystanie wiedzy z zakresu ekologii w życiu codziennym,
  • rozwijanie umiejętności samodzielnego wykonywania doświadczeń i wyciągania wniosków z przeprowadzonych eksperymentów.
  • pobudzenie do świadomego korzystania z dóbr konsumenckich poprzez analizowanie etykiet.

Ciekawe wykłady, dyskusje, laboratoria, warsztaty prowadzone przez doktorów i profesorów w murach UJK, w których mogli brać udział nasi uczniowie pomogły chociaż przez chwilę poczuć się gimnazjalistom jak prawdziwi studenci. Doświadczenia zdobyte przez uczniów w tym ciekawym projekcie z pewnością zaowocują w przyszłości.

http://www.ujk.edu.pl/wmp/?galeria,46
http://kielce.tvp.pl/30265173/06052017-godz-1830

Oceń wpis!

Kliknij na gwiazdki aby ocenić

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen: 0

Jeszcze nikt nie ocenił